Palkinto jaetaan ensimmäisen kerran Suomen Mäyräkoiraliitto ry:n 70-vuotisjuhlavuonna 2017. Palkinto jaetaan kaniini- ja kääpiömäyräkoirille. Palkintoja jaetaan yksi karvanlaadusta riippumatta. Palkinto nro 1 jaetaan vuonna 2017, nro 2 vuonna 2018, nro 3 vuonna 2019 jne.

Koira voi saada palkinnon vain kerran. Palkintoa voi hakea niin monta kertaa kuin se sääntöjen puitteissa on mahdollista.

Koiralla tulee olla koe- tai näyttelykäynti palkinnon jakoa edeltävältä vuodelta, käynnistä saatavan tuloksen ei kuitenkaan tarvitse olla pisteitä tuottava tulos. Uuden palkinnon ensimmäisenä jakovuonna 2017 riittää kuitenkin, että koiralla on yksi virallinen koe- tai näyttelykäynti vuodelta 2015 tai myöhemmin.

Koiran omistajien tulee olla Suomen Mäyräkoiraliitto ry:n jäseniä. Koiran pitää olla Suomen Kennelliiton rekisteröimä mäyräkoira.

Pisteitä laskettaessa huomioidaan vain Suomessa saavutetut tulokset koko koiran koeuralta.

Koepalkintojen lisäksi koira saa lisäpisteitä näyttelystä tai jalostustarkastuksesta saamastaan tuloksesta. Näyttelytuloksista huomioidaan ainoastaan yksi tulos, joka tulee olla saatu yli yhdeksän (9) kuukauden iässä. Jalostustarkastuksesta saa kuusi (6) pistettä tuloksesta ”hyväksytty” ja neljä (4) pistettä tuloksesta ”hyväksytty varauksin".

Kilpailussa huomioidaan koetulokset oheisen taulukon mukaan siten, että pisteitä tulee olla vähintään yhdestä koemuodosta ja kustakin koemuodosta huomioidaan korkeintaan kolme (3) tulosta. Koetulosten lisäksi koira voi saada ylimääräiset kuusi (6) pistettä suoritetusta luonnetestistä ja MH-luonnekuvauksesta.

Tasapistetilanteessa voiton vie koira, jolla on pisteitä useammasta koemuodosta. Mikäli tämän jälkeenkin useampi koira on tasapisteissä, vanhempi koira voittaa. Päivälleen saman ikäisten koirien tasapistetilanteessa voittaja ratkaistaan arvalla.

Maksimipistemäärä kilpailussa on 3*10 (MÄAJ) + 3*9 (MEJÄ) + 2*8 (VAHI) +1*8 (PIKA) + 8 (näyttely/jalostustarkastus) + 6 (luonnetesti/MH-luonnekuvaus) = 95 pistettä.

PISTEET   MÄAJ   MEJÄ   VAHI   PIKA   Näyttely/jalostustarkastus
9 2 VOI1