Suomen Mäyräkoiraliiton uudet säännöt on hyväksytty kevätliittokokouksessa 14.4.2018 ja ovat käsittelyssä PRH:ssa.

Kevätliittokokouksessa hyväksytyt säännöt: pdfSML Säännöt 15.4.2018

Vuoden toinen jalostustarkastus keräsi Satakuntaan 13 koiraa. Kaikki karvanlaadut ja kokomuunnokset olivat edustettuina, vaikka lähes puolet tarkastetuista koirista oli erilaisia pitkäkarvaisia mäyräkoiria. Tarkastajina toimivat Juha Lehtinen, Leena Vatanen ja Sisko Nurminen. Koirakohtaiset tarkastuskertomukset löytyvät liitteestä.

Suomen Saksanmetsästysterrierit ry, Suomen Kettuterrierit ry ja Suomen Mäyräkoiraliitto ry järjestävät Terrierien ja mäyräkoirien vesiriistakokeen (VERI) ylituomarikurssin 18.-19.05.2019. Kurssin vetäjänä toimii Jan-Gunnar Rönnblad.

Koulutukseen on rajoitettu osanotto, enintään 8 osanottajaa. Osanottajat valitaan ensisijaisesti seuraavista kennelpiireistä: Etelä-Pohjanmaa, Keski-Suomi, Pohjois-Häme, Satakunta, Uusimaa, Vaasa sekä Varsinais-Suomi.

Riikka Simola on eronnut Suomen Mäyräkoiraliiton hallituksesta omasta pyynnöstään 12.9.2018 alkaen. Uusien sääntöjen mukaan tilalle tulee liittokokouksessa valittu toinen varajäsen Tuomas Nuutinen, jonka kausi kestää seuraavaan sääntömääräiseen liittokokoukseen asti.

MÄAJ- sääntökirjasta on ilmestynyt uusi painos v. 2017 ja siinä on muutamia kohtia hieman erilailla kirjoitettuna kuin aiemmassa versiossa.
Säännöt eivät kuitenkaan ole muuttuneet ja palkintotuomarivaatimukset ovat edelleen samat, vaikka asia uudessa painoksessa on erilailla. Asiasta on myös informoitu Suomen Kennelliittoa.

Kokousaika: Maanantaina 2.7.2018

Lue pöytäkirja: pdfSML 12/2018 - Hallituksen kokouksen pöytäkirja

PIKA sääntöjä koskeva sääntömuutosesitys hyväksyttiin Suomen Mäyräkoiraliiton syysliittokokouksessa 18.11.2017 ja Suomen Kennelliiton valtuusto hyväksyi 27.5.2018 pidetyssä kokouksessaan Suomen Mäyräkoiraliiton esittämät säännöt. Kokeen ohjeet on hyväksytty Kennelliiton koe- ja kilpailutoimikunnassa 28.2.2018. Säännöt astuvat voimaan 1.6.2018 alkaen.

Kokousaika: Maanantaina 4.6.2018

Lue pöytäkirja: pdfSML 11/2018 - Hallituksen kokouksen pöytäkirja

Suomen Saksanmetsästysterrierit ry, Suomen Kettuterrierit ry ja Suomen Mäyräkoiraliitto ry järjestävät luolakoirien taipumuskokeiden ylituomarikurssin 13.-14.4.2019 Vihdissä. Kurssin vetäjänä toimii Eero Suomus, varalla toimii Matti Hartikka.

Kurssi järjestetään, mikäli hyväksyttyjä hakijoita on vähintään 3. Kurssille otetaan enintään 10 kurssilaista.

Tuomarikoulutuksessa noudatetaan Kennelliiton ohjetta Palkinto- ja Ylituomareiden koulutus ja pätevöiminen sekä toimintaohjetta.

Kokousaika: Torstaina 17.5.2018

Lue pöytäkirja: pdfSML 10/2018 - Hallituksen kokouksen pöytäkirja

Anni Kaaro on eronnut Suomen Mäyräkoiraliiton hallituksesta omasta pyynnöstään 8.5.2018 alkaen. Uusien sääntöjen mukaan tilalle tulee liittokokouksessa valittu ensimmäinen varajäsen Ulla Kamila, jonka kausi kestää seuraavaan sääntömääräiseen liittokokoukseen asti.

Riihimäen Erämessuilla 7.-10.6.2018 palkitaan Vuoden Eräkoira 2018. Suomen Mäyräkoiraliitolla on mahdollisuus esittää ehdokasta kyseiseen kilpailuun.

Kilpailuun osallistuva koira on lajinsa huippuyksilö, jolla on vahvaa näyttöä sekä saavutuksia rodunomaisissa käyttökokeissa. Lisäksi tämä koira voi myös olla ulkomuodollisesti jalo ja arvokas rodun edustaja. Lisäksi huomioidaan totta kai yksilön saavutukset käytännön käytössä tai muissa tilanteissa ihan tavallisessa arkielämässä.

Vuoden Eräkoiran valitsee esitettyjen ehdokkaiden joukosta Riihimäen Erämessujen valitsema kilpailutuomaristo. Suomen Mäyräkoiraliiton hallitus pyytääkin nyt esittämään kilpailuun ehdokkaita (13.5.2018 klo 16 mennessä), jotka ovat monipuolisesti ansioituneita rodunomaisissa lajeissa ja kyseisillä yksilöillä on osoittaa myös näyttöä saavutuksistaan.

Europa Pokal -kilpailun pitopaikka on tänä vuonna Kleve Saksassa ja ajankohta 24.-26.8.2018. Lisätietoja Europa Pokalista oheisissa kuvissa. Suomen Mäyräkoiraliitto voi nimetä edustajan kilpailuun, ilmoittautumiset SML:lle sihteerin kautta (Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.) 15.5.2018 mennessä.

Vuoden ensimmäinen jalostustarkastus pidettiin maaliskuussa Oulussa ja se keräsi 10 koiraa. Kaikki karvanlaadut olivat edustettuina, mutta joukossa oli vain yksi pienoismäyräkoira. Tarkastajina toimivat Anita Al-Bachy ja Marjukka Toivonen. Koirakohtaiset tarkastuskertomukset löytyvät liitteestä.

Seuraavassa Erikoiskantakirjassa julkaistavat koirat on nyt listattu oheisessa tiedostossa.

Siitä voit tarkistaa, onko oma koirasi mukana ja ehdit vielä ilmoittaa omistaja- ja kasvattajatiedon sekä lähettää kuvan 30.6.2018 mennessä osoitteeseen erikoiskantakirja@mayrakoiraliitto.fi, mikäli haluat, että ne julkaistaan. HUOM! Kuvien jättöaikaa pidennetty!

Listoissa mahdollisesti olevista virheistä voit ilmoittaa osoitteeseen marjukka.toivonen@mayrakoiraliitto.fi. Erikoiskantakirjan pääsyvaatimukset löytyvät jalostustoimikunnan tiedotteista.

Kokouksessa oli paikalla 49 jäsentä, henkilövaltakirjoja 146 ja yhdistysvaltakirjoja 87. Vuosikokous hyväksyi selvin lukemin hallituksen esittämät Mäyräkoiraliiton uudet säännöt pienten korjausten kera. Olennaisin ero entisiin on se, että liittokokouksia pidetään vain yksi vuodessa, keväällä. Sääntöehdotuksessa mukana olleesta valtakirjojen pakollisesta toimittamisesta ennakkoon luovuttiin kokonaan, mutta lisättiin mahdollisuus tarkastuttaa valtakirjat etukäteen.

Uusien sääntöjen mukaisesti käsiteltiin aiemmin syysliittokokoukseen kuuluneet henkilövalinnat. Uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Inari Kuisma. Erovuorossa hallituksesta olivat Hanna Taka-Sihvola, Emmi Savolainen ja Matti Ränkman, ja heidät valittiin kolmen vuoden jatkokaudelle. Henkilövalinnoissa äänestettiin varajäsenistä, jotka uusien sääntöjen mukaan valittiin vuoden mittaisille kausille. Ehdolla olivat Lotta Vuorinen, Tuomas Nuutinen, Ulla Kamila ja Hanna Nyström, heistä Kamila valittiin 1. varajäseneksi ja Nuutinen 2. varajäseneksi.

Muutoin kokouksessa käsiteltiin normaalit liittokokousasiat. Seuraavan liittokokouksen pitämispaikkakunnan valinta uskottiin ohjeistuksen kanssa hallituksen päätettäväksi. Ennen kokouksen alkua palkittiin tuttuun tapaan Mäyräkoiraliiton jäseniä ja heidän mäyräkoiriaan.

Suomen Mäyräkoiraliitto SML - Finska Taxklubben FTK Ry:n kevätliittokokous 2018 pidettiin 15.4.2018 Tampereella.
Kokoukseen osallistui henkilöjäseniä kaikkiaan 49. Yhdistysvaltakirjoilla ääniä oli kaikkiaan 87 ja henkilövaltakirjoilla 146. Kaikkiaan kokouksessa oli edustettuina 282 ääntä.
Ohessa kevätliittokokouksen tarkastettu pöytäkirja sekä vuoden 2017 toimintakertomus: pdfSML Kevätliittokokous 2018 - Pöytäkirja,  pdfSML Toimintakertomus 2017

Kokousaika: Sunnuntaina 15.4.2018
Kokouspaikka: Kuokkamaantie 16, 33800 Tampere

Lue pöytäkirja: pdfSML 9/2018 - Hallituksen kokouksen pöytäkirja

NDF og Follo Østfold Dachshundklubb ønsker velkommen til utstillinger og hiprøve 21.-23.juli 2018.

Nordisk vinnerutstilling for dachshunder (storcert)
21. juli 2018 – Vestby
Siv Bengtsson (S) – Strihår.
Marita Krantz (S) – Korthår.
Munthe Bium (DK) – Langhår.
BIS-dommer: Siv Bengtsson.

Dachshundutstilling med storcert
22.juli 2018 – Vestby
Munthe Bium (DK) – Strihår.
Siv Bengtsson (S) – Korthår.
Marita Krantz (S) – Langhår.
BIS-dommer: Munthe Bium.

Jalostustoimikunta järjestää Tampereella hotelli Scandic Rosendahlissa 14.4.2018 jalostuspäivän, jossa ovat aiheina mäyräkoirien värit ja niiden periytyminen (Liisa Sarakontu) ja käyttökoiran terveys (Juliska Haapanen-Kallio). Hinta 25 € SML:n jäsenille ja 50 € muille, sisältää aamiaisen ja lounaan. Ilmoittautuminen sähköpostitse 3.4.18 mennessä.

Mäyräkoirille rekisteröitäviin väreihin tulee muutoksia 5.3.18. Osa aiemmin käytössä olleista nimistä muuttuu ja lisäksi tulee uusia rekisteröitäviä värejä.

Muutosten taustalla on halu yhtenäistää värinimiä siten, että kaikkien laikullisten värien tapauksissa laikullisuus esitetään värinimessä ensimmäisenä. Ruskeasta riistanvärisestä kirsun ruskeus ilmenee ilman eri mainintaakin, minkä vuoksi kirsun väriä ei tarvitse erikseen ilmoittaa värin nimessä. Brindle on vieraskielinen termi ja sen korvaava termi juovikas on rotumääritelmän suomennoksessa tunnettu, linjassa muiden värinimien suomenkielisyyden kanssa ja yhtenäinen juovikkuuteen liittyvien uusien värinimien musta juovikkain merkein ja ruskea juovikkain merkein kanssa.