Tänä vuonna päästiin pitämään toinenkin jalostustarkastus ja paikalle oli saapunut peräti 21 koiraa. Osallistujajoukko oli tällä kertaa pitkäkarvaispainotteinen, mutta siitä huolimatta kaikki karvanlaadut ja kokomuunnokset olivat edustettuina. Tarkastajina toimivat Paula Rekiranta, Leena Vatanen ja Satu Sivén. Koirakohtaiset tarkastuskertomukset löytyvät oheisesta linkistä.

MäykkyNet: Jalostustarkastus 10.10.2020 Ruotsinpyhtää

MÄAJ FM 2020 logo 2 rader

Ilmoittautumisaika: 19.10.2020 mennessä / Anmälningstid: senast 19.10.2020

Suomen Mäyräkoiraliitto, Suomen Bassetkerho ja Suomen Dreeverijärjestö ovat antaneet yhteisen lausunnon Maa- ja metsätalousministeriölle luonnoksesta valtioneuvoston asetuksesta metsästysasetuksen muuttamiseksi.

Kennelliiton jalostustieteellinen toimikunta on kokouksessaan 18.8.2020 hyväksynyt rotujärjestö Suomen Mäyräkoiraliiton esityksen mäyräkoirarotujen välisten rotumuunnosristeytysten muutoksen poikkeuslupaa vaativaksi.

Mäyräkoiraliiton esityksen tarkoituksena on saada risteytykset rotujärjestön hallintaan, sillä nykytilanne ei ilmennä vapaan risteyttämisen sallimisessa käytettyjä perusteita. Risteytysten määrä on nykyisten ehtojen aikana jatkuvasti lisääntynyt, vaikka rodun kotimaa Saksa vastustaa niitä eikä hyväksy tuontikoiria, joiden sukutaulussa on useampaa karvanlaatua. Risteytyksillä tavoiteltava jalostuspopulaation laajentuminen ja sukusiitoksen vähentyminen ei ole toteutunut.

Kymenlaakson Mäyräkoirat järjestää jalostustarkastuksen 10.10.2020 Ruotsinpyhtään Työväentalolla. Osoite on Forsellesintie 2 07970 Ruotsinpyhtää. Tuomarina toimii Paula Rekiranta. Mukaan mahtuu enintään 20 koiraa.
Tarkastukset aloitetaan klo 10. Hinta 15 euroa, maksetaan käteisellä paikan päällä.

Terveystarkastuksia tekee eläinlääkäri Jaana Pätilä Lappeenrannasta. Ilmoittautumiset etukäteen sähköpostilla.

Huom! Tuomari vaihtunut jalostustarkastuksessa. Tuomarina toimii Paula Heikkinen-Lehkonen sijasta Paula Rekiranta.

Suomen Mäyräkoiraliitto järjestää MÄAJ-Ylituomari koulutuksen kesällä 2021. Ennen kurssia järjestetään erillinen karsintatilaisuus.

Hakemukset liitteineen lähetään 30.4.2021 mennessä osoitteella Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. tai postitse Kari Uotila Kuljuntie 3, 91950 Temmes

Hakemukseen liitettävä kopiot sinisestä kortista, ylituomari 1 kurssin suorituksesta, yt-harjoitteluista, puolloista, koetoimitsijakortista, metsästyskortista ja palkintotuomarikortin molemmista puolista

Suomen Mäyräkoiraliitto SML ry tukee elokuun loppupuoliskolla julkaistavaa kansalaisaloitetta, jolla toivotaan suden kannanhoidollisen metsästyksen sallimista. Aloitteen takana ovat metsästyskoirarotujärjestöt, Suomen Metsästäjäliitto, Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC.

Vuoden ensimmäinen jalostustarkastus päästiin vihdoin järjestämään ja paikalle oli saapunut ilahduttavat 19 koiraa, Osallistujajoukko oli kovin lyhytkarvaispainotteinen, mutta siitä huolimatta kaikki karvanlaadut olivat edustettuina. Kaniinimäyräkoiria ei tällä kertaa ollut paikalla, mutta muutamia kääpiöitä kuitenkin. Tarkastajina toimivat Perttu Ståhlberg ja Leena Vatanen. Koirakohtaiset tarkastuskertomukset löytyvät oheisesta linkistä.

MäykkyNet: Jalostustarkastus 18.7.2020, Nurmijärvi - Yhteenveto

Kennelliiton rotumääritelmätyöryhmä on hyväksynyt kokouksessaan 16.6.2020 mäyräkoiran uuden rotumääritelmän käännöksen.

Rotumääritelmä löytyy sivulta: Jalostus > Rotumääritelmä

Mäyräkoiraliiton liite sopimukseen koiran kaupasta on uudistettu. Liitevaihtoehtoja on kaksi, sen mukaan, tarjoaako kasvattaja pentujen ostajille pentuejäsenyyden vai ei.  Liitteet ovat sekä suomeksi että ruotsiksi. Liitteet löytyvät SML > Lomakkeet osiosta.

Suomen Mäyräkoiraliitto ry:n esityksestä MÄAJ kokeisiin voi koira osallistua ilman näyttelytulosta ajalla 20.8.2020-28.2.2021.

13.9.2020 Ruotsinpyhtää (Villa Vallaton)

Ylituomari Satu Koski

Ilmoittautumiset sähköpostilla osoitteeseen Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. 1.8. – 30.8.2020 välisenä aikana, käyttäen MEJÄ- ilmoittautumislomaketta.

Osallistumisoikeus määräytyy mäyräkoirien RM -koesäännön mukaisesti. Koesääntö löytyy Suomen mäyräkoiraliiton nettisivuilta (Harrastukset – Mejä/Vahi). Koetulokset huomioidaan ajalta 3.9.2019-30.8.2020. Arvostelut liitettävä ilmoittautumiseen.

Kokeen osallistumismaksu 80€ maksetaan Helsingin Seudun Mäyräkoirakerho ry:n tilille (FI65 1015 5000 4238 48), kun koepaikka on vahvistettu, kuitenkin viimeistään 10.9.2020.

Lisätiedot: Pasi Kemppainen 040-731 0400

Mäyräkoiraliiton liittokokous oli päätetty pidettäväksi Tampereella 26.4.20, mutta se siirrettiin COVID-19-epidemian takia myöhemmin ilmoitettavaan ajankohtaan. Ansioituneita koiria palkitaan myös poikkeusolosuhteissa. Käyttöjalostuspalkinnot on postitettu omistajille ja muiden palkintojen toimittamista perille järjestellään.

Vuoden lyhytkarvainen mäyräkoira lkkn C.I.B C.I.E FI MVA SE MVA EE MVA LT MVA LTV-15 NOV-19 Cressfield’s Feria De Sevilla

Vuoden karkeakarvainen mäyräkoira kkn C.I.B C.I.E FI MVA DK MVA EE MVA LV MVA LT MVA BALT MVA BY MVA EE JMVA JV-14 HeJW-14 Choiran Novelletti

Vuoden pitkäkarvainen mäyräkoira pkku FI MVA SE MVA EE MVA LV MVA LT MVA BALT MVA LV JMVA EE JMVA BALTJV-18 Aavistuksen Pilkukas-Poika

Käyttömäyräkoiran urapalkinto nro 4 lyhytkarvaiselle mäyräkoiralle lku FI KVA-A FI KVA-J FI KVA-L FI KVA-M FI JVA Hännänhuipun Sata Salamaa

Käyttömäyräkoiran urapalkinto nro 4 karkeakarvaiselle mäyräkoiralle kku C.I.B C.I.E FI KVA-L FI MVA SE MVA FI JVA EE MVA SE JVA Welmu Weli Don Quijote

Käyttömäyräkoiran urapalkinto nro 4 pitkäkarvaiselle mäyräkoiralle, ei hakemuksia.

Pienoismäyräkoirien käyttöurapalkinto nro 4 kkku FI MVA FI KVA-VAHI FI JVA EE MVA LT MVA Choiran XS Duke Ellington

Mäyräkoiraliiton hallitus päätti, että myös Tampereelle 26.4. suunniteltu liittokokouksemme on ei-välttämätöntä harrastustoimintaa, joka voidaan siirtää viranomaisten suosituksen pohjalta, jäsenten terveyden ja turvallisuuden takia. Tällä tiedotteella on liittokokous Tampereella 26.4.2020 peruutettu, ja kokous pidetään myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana.

PERUUTETTU!

Tammermaan Mäyräkoirakerho järjestää jalostustarkastuksen 18.4.2020 Pohjois-Hämeen Kennelpiirin tilassa. Osoite on Tampereentie 484, 33830 Lempäälä. Tuomarina toimii Riitta Lahtovaara. Mukaan mahtuu enintään 20 koiraa.
Tarkastuksen hinta on 15 euroa, maksetaan käteisellä paikan päällä.

Lisätietoja tulossa piakkoin

Kennelliitto on saanut viime vuoden rekisteröinnit valmiiksi ja mäyräkoirien kokonaismäärässä on pientä laskua edellisvuoteen nähden. Yhteensä mäyräkoiria rekisteröitiin 1849. Lyhytkarvaisia normaalikokoisia rekisteröitiin kuitenkin kaikkien aikojen ennätysmäärä, 387 koiraa. Myös pitkäkarvaisia minejä rekisteröitiin hieman enemmän kuin vuonna 2018. Sen sijaan pitkäkarvaisissa normaalikokoisissa pudotus edelliseen vuoteen on suuri. Viime vuonna rekisteröitiin vain 177 koiraa tässä muunnoksessa.

FCI on tehnyt muutoksia mäyräkoirien rotumääritelmään ja julkaisi sen 7.11.2019. FCI:n virallisilla kielillä olevat alkuperäiset rotumääritelmät löytyvät FCI:n nettisivuilta www.fci.be, kohdasta Breeds. Suomen Kennelliitto julkaisee rotumääritelmän suomenkielisen käännöksen myöhemmin.

Suurimmat muutokset koskevat värejä ja kokoja ja ne on tekstissä tummennettu. Urokset saavat olla hieman narttuja kookkaampia ja nyt myös normaalikokoisten mäyräkoirien rinnanympäryksen koko on määritelty. Näiden muutosten lisäksi on tehty muitakin korjauksia ja tarkennuksia. Näitä kaikkia ei ole tummennettu. Kun uusi rotumääritelmä on nyt hyväksytty, pääsee Saksan Mäyräkoiraliitto tekemään uutta rotumääritelmän tulkintaohjetta.

Vuoden toiseen jalostustarkastukseen Nurmijärvellä osallistui 12 koiraa. Kaikki karvanlaadut ja kokomuunnokset olivat edustettuina, mutta uroksia oli paikalla vain kaksi. Tarkastajina toimivat Perttu Ståhlberg ja Leena Vatanen. Koirakohtaiset tarkastuskertomukset löytyvät liitteestä.

pdfJalostustarkastus 2.11.2019 Nurmijärvi - tarkastuskertomus

Jokaisella SML:n jäsenkerholla on vuosittain puolen sivun ilmainen ilmoitustila Mäyräkoiramme-lehdessä. Jos kerhonne ei ole tänä vuonna käyttänyt tätä ilmoitusmahdollisuutta, ehditte vielä laittaa jouluilmoituksen neloslehteen.

Kasvattaja, kurkkaa ilmoitusten jäsenhinnat SML:n verkkosivuilta. Toivota ilmoituksessasi hyvää joulua tai kerro vaikka tulevan vuoden pennuista.

Joululehden aineiston tulee olla perillä osoitteessa mayrakoiramme@mayrakoiraliitto.fi viimeistään lokakuun lopussa.