Selkäkuvaukset siirtyivät Kennelliiton hallintaan 1.6.2013.

Kennelliiton Ohje selän muutosten röntgenkuvauksesta ja luokituksesta tuli voimaan 1. kesäkuuta 2013. Sen mukaisesti vähintään kaksivuotiaasta koirasta otetut röntgenkuvat lausutaan Kennelliitossa aivan kuten esimerkiksi lonkka- ja kyynärnivellausunnotkin ja tulokset julkistetaan KoiraNetissä.

Kalkkeutumien lisäksi koira saa lausunnon spondyloosista, nikamien epämuotoisuudesta sekä välimuotoisesta lanneristinikamasta. Kahden ensimmäisen ominaisuuden lausumisen alaikäraja on 24 kuukautta, ja kahden jälkimmäisen (jotka ovat synnynnäisiä ominaisuuksia) 12 kk. Kalkkeutumien määrä arvostellaan neliportaisella asteikolla

IDD0 puhdas (Ei muutoksia)

IDD1 lievä (1–2 osittain tai kokonaan kalkkeutunutta välilevyä)

IDD2 keskivaikea (3–4 osittain tai kokonaan kalkkeutunutta välilevyä)

IDD3 vaikea (5 tai enemmän osittain tai kokonaan kalkkeutunutta välilevyä)

Koska kalkkeutumien määrässä on kyse sairastumisriskistä eikä itse sairaudesta, ei huonoinkaan tulos sulje koiraa pois jalostuksesta. Toisin on esimerkiksi spondyloosin kohdalla, jossa lausunnon SP4 saaneen koiran jälkeläiset voidaan rekisteröidä vain EJ-rekisteriin. Lisäksi Kennelliiton jalostustieteellinen toimikunta suosittelee jättämään LTV4-tuloksen (6 tai 8 lannenikamaa) saaneet koirat pois jalostuksesta. Tarkempaa tieto lausuntomenettelystä ja käytetyistä arvosteluasteikoista löytyy Kennelliiton selkäohjeesta.

Kuvauksen yhteydessä käytetään Kennelliiton röntgenlausuntolomaketta. Tarvittavien kuvien määrä on noussut kuuteen, ja yksityiskohtaiset kuvausohjeet on määritelty Kennelliiton selkäohjeessa.

Kuvat lähetetään Kennelliittoon kuvaavan eläinlääkärin toimesta, jossa ne lausuu kerran viikossa Kennelliiton hallituksen nimeämä eläinlääkäri, tällä hetkellä ELT Anu Lappalainen. Lausunto kirjataan Kennelliiton jalostustietojärjestelmään, jossa se näkyy kun lausuntopalkkio on maksettu (joko laskulla tai OmaKoira-palvelussa). Lisäksi lausunto postitetaan omistajalle sähköisenä tai perinteisenä kirjeenä.

Selkäkuvaustuki

Mäyräkoiraliitto haluaa edistää rodun yleisimmän sairauden vähentämistä populaatiossa ja maksaa selkäkuvaustukea Kennelliiton lausuntopalkkion verran (tällä hetkellä 50 euroa) koiran kuvauttaneelle. Tuen saa kun lähettää koiran saaman lausunnon, yhteystietonsa ja tilinumeronsa IBAN-muodossa jalostustoimikunnalle (Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.) tai postitse Marjukka Toivonen, Puistotie 10 as. 9, 05200 Rajamäki. Jalostustoimikunta toimittaa maksutiedot rahastonhoitajalle kerran kuukaudessa, ja hän maksaa tuen oman maksuaikataulunsa mukaan.

Selkäkuvatut mäyräkoirat

Mäyräkoiraliiton syysliittokokous 21.2.2015 päätti, että kaikki ennen 1.6.2013 kuvattujen koirien selkäkuvaustulokset palautetaan Suomen Mäyräkoiraliitto SML - Finska Taxklubben FTK ry:n internetsivuille pyytämättä omistajien suostumusta. Kuvaustulosten julkaisun edellytyksenä on vuodesta 2000 lähtien ollut allekirjoitettu selkälausuntolomake, jossa tuloksen käyttöoikeus luovutetaan Suomen Mäyräkoiraliitolle. Liitto on käyttänyt oikeuttaan julkaisemalla tulokset Mäyräkoiramme -lehdessä, vuosikirjoissa ja internetsivuilla.

Laki sananvapauden käytöstä joukkoviestimistä ei erottele eri julkaisumuotoja, eikä tiedon käyttöoikeuden luovutuksessa ole eritelty tai rajoitettu sitä, miten tietoja hyödynnetään tai julkaistaan. Sähköisen viestinnän tietosuojalaki puolestaan toteaa yksiselitteisesti, että viesti ei ole luottamuksellinen, jos se on saatettu yleisesti vastaanotettavaksi. Kun tulokset ovat olleet SML:n eri välineissä julkisia jo 13 vuotta, niitä ei voi enää pitää luottamuksellisina ja uusia julkaisulupia vaativina. Mikäli koiran omistaja edellä mainitusta huolimatta haluaa koiransa tuloksen poistettavan nettisivuilta voi asiasta laittaa pyynnön jalostustoimikunnalle osoitteella Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen..

Oheisissa listoissa on lueteltu roduittain kaikki selkäkuvatut mäyräkoirat. Siellä on siis sekaisin vanhan (ennen 1.6.2013 kuvatut) ja uuden (1.6.2013 jälkeen kuvatut) lausuntomenettelyn mukaan kuvatut koirat.Kalkkeutumien määrän lisäksi on mahdollisesti tehty muitakin löydöksiä ja myös nämä tiedot ovat mukana. Uuden lausuntomenettelyn mukaan kuvatuilla koirilla tämä tarkoittaa sitä, että niillä on lausunto myös spondyloosista, nikamien epämuotoisuudesta ja välimuotoisesta lanne-ristinikamasta. Kalkkeutumien määrää tarkasteltaessa tulee ottaa huomioon, että alle 2 -vuotiaille voi tulla vielä uusia kalkkeutumia ja vanhemmilta koirilta niitä on voinut kadota. Optimaalisin kuvausikä on koiran juuri täytettyä kaksi vuotta, mutta suositus on että koira on kuvaushetkellä 2 - 3,5-vuotias (24-42 kk). Listoissa nämä suositellussa iässä kuvatut koirat ovat vaaleanvihreällä pohjalla.

Selkäkuvattujen mäyräkoirien listaa päivitetään noin kerran viikossa. Tiedustelut sähköpostitse Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen..

Lyhytkarvaiset

Karkeakarvaiset

Pitkäkarvaiset

Myös Norjassa ja Tanskassa selkäkuvataan koiria
Norjan listan löydät tästä linkistä: http://www.norskedachshundklubbersforbund.org/avlsraadet/rygg_rase_06.15.pdf. Tanskan lista löytyy tämän sivun http://dgk.dk/av/rygfotografering alalaidan vihreästä linkistä rygfotograferede hunde pr. 31.12.2013.