Palkitut

pdfKäyttöjalostus - palkitut - Hopea
pdfKäyttöjalostus - palkitut - Pronssi

Tarkoitus

Palkinnon tarkoitus on edistää hyvän ulkomuodon omaavien, metsästysominaisuuksiltaankorkealuokkaisten mäyräkoirien jalostustyötä.

Palkinto annetaan koirille, jotka ovatosoittaneet periyttävänsä yllämainittuja ominaisuuksia. Palkinto jaetaan kultaisena, hopeisena tai pronssisena. Koiralle anotaan aina senjälkeläisten saavuttamien tulosten edellyttämää korkeinta mahdollista palkintoa. Koira,joka on aikaisemmin saavuttanut alemman palkinnon, voi myöhemmin saavuttaakorkeamman palkinnon.

Palkinto jaetaan SML – FTK:n vuosikokouksessa koiran omistajan anomuksesta. Anomus on jätettävä määräaikaan mennessä hallitukselle ja siinä on lueteltavapalkintoon oikeuttavat jälkeläiset, niiden suoritukset ja suoritusten päivämäärät.

Palkintoa anovan koiran ja omistajan vaatimukset

Koiran omistajien tulee olla Suomen Mäyräkoiraliitto ry:n jäseniä. Koiran pitää olla Suomen Kennelliiton rekisteröimä mäyräkoira. Vain Suomessa ja Pohjoismaissa saavutetut tulokset hyväksytään. Koiralla, jolle palkintoa haetaan, on oltava näyttelystä vähintään laatuarvosana T (=tyydyttävä).

Pisteitten ansaintataulukko

Pisteiden laskennassa huomioidaan vain koiran ensimmäisen polven jälkeläiset. Kyseisen jälkeläisen tulee olla saanut näyttelyssä vähintään arvosana H (=hyvä). Yksittäisen jälkeläisen maksimipistemäärä on 12 pistettä. Yksittäisen jälkeläisen kohdallahuomioidaan varsinaisista käyttöjalostustuloksista vain yhden koelajin tulokset. Jos koiran pisteisiin tuodaan yksikin sen ulkomainen jälkeläinen, niin koiran jälkeläismäärään lisätään pentueen jälkeläismäärä. Jos pisteisiin ei tarjota ulkomaisiajälkeläisiä, ulkomaisia pentueita ei tarvitse huomioida.

Pistemäärä   LUT   MEJÄ   MÄAJ   LUME   VAHI   VERI   PIKA   Muut
8 A  VOI1   MÄAJ1   LUME1     VERI1
5 B  VOI2   MÄAJ2     VAHI1   VERI2   PIKA1
3  C   VOI3 & AVO1   MÄAJ3       VERI3
1 D  AVOI2 & AVO3
 Lisäpisteet                Huomioi rajoitukset
1 piste               EH, kts rajoitus 1.
1 piste               ERI ilman SA:ta (2011 lähtien). Kts Rajoitus 1 & 4
1 piste               Hyväksytty LT-tulos. Kts rajoitus 2.
2 pistettä               ERI (31.12.2010 asti). Kts Rajoitus 1 & 4
2 pistettä               ERI+SA (2011 lähtien). Kts Rajoitus 1 & 4
2 pistettä  KVA-L  JVA  KVA-A   KVA-M   KVA-J   KVA-V
Tulevaisuus               Huomioi rajoitukset
3 pistettä               Uudet kj-lajitulokset. Kts rajoitus 3

Rajoitus 1. Näyttelytulos huomioidaan vain, kun se saavutettu koiran ollessa vähintään15 kk vanha ja koira on saanut varsinaisia käyttöjalostuspisteitä vähintään 3p.

Rajoitus 2. Koira saavuttaa hyväksytyn LT-tuloksen, kun loppupisteet ovat vähintään +75ja koira on saanut vähintään +1 terävyydestä, hermorakenteesta, luoksepäästävyydestäja laukauspelottomuudesta. Käyttötulosten pisteiden maksimimäärä on 10p. Luonnetestinlisäpiste voidaan huomioida vain, kun koira ei ole käyttökoemuodon valio.

Rajoitus 3. Säännön voimaantulon jälkeen hyväksytään ne uusien käyttötuloslajientulokset, joista koira saa FI MVA-arvoon tarvittavan koetuloksen yhdellä koesuorituksella.

Rajoitus 4. Näyttelysääntöuudistuksen takia näyttelytulokset 31.12.2010 asti ERI = 2p. Vuoden 2011 alusta ERI ilman SA:ta = 1p. ja ERI+SA=2p.

Koirien tavoitepistemäärä -taulukko

Tavoitepistemäärä   Pronssi   Hopea   Kulta
 Uros, jälkeläisiä   min 2 eri nartusta   min 3 eri nartusta   min 4 eri nartusta
 Uros, max 36 jälkeläistä

max. kts kaava 2

3 p per jälk

max. kts kaava 3

Kun jälkeläisiä on uroksella yli 36 tai nartulla yli 18, lasketaan pisteisiin hyväksiluettavienjälkeläisten enimmäismäärä seuraavasti.

Kaava 1. Pronssiseen palkintoon jaetaan jälkeläisten määrä kuudella (6) ja pyöristetääntulos seuraavaan ylempään kokonaislukuun.

Kaava 2. Hopeiseen palkintoon jaetaan jälkeläisten määrä kolmella (3) ja pyöristetääntulos seuraavaan ylempään kokonaislukuun.

Kaava 3. Kultaiseen palkintoon jaetaan jälkeläisten määrä kahdella (2) ja pyöristetääntulos seuraavaan ylempään kokonaislukuun.Esim. pistevähimmäismäärästä ja jälkeläisten enimmäismäärästä

Esim. pistevähimmäismäärästä ja jälkeläisten enimmäismäärästä

Pronssi   Hopea   Kulta
 Narttu, 19 jälkeläistä

19 x 1p = 19 pistettä

19/6 = 3,167 => 4 jälk

19 x 2p = 38 pistettä

19/3 = 6,333 => 7 jälk

19 x 3p = 57 pistettä

19/2 = 9,5 => 10 jälk

Uros, 37 jälkeläistä

37 x 1p = 37 pistettä

37/6=6,167 => 7 jälk

37 x 2p = 74 pistettä

37/3 = 12,333 => 13 jälk

37 x 3p = 111 pistettä

37/2 = 18,5 => 19 jälk

Anomisohje

Lähetä koirasi tiedot ja lista sen jälkeläisten pisteisiin oikeuttavista tuloksista. Ilmoita tuloksen yhteydessä päivämäärä, paikka ja tuomari. Mikäli haluat hyödyntää muissa Pohjoismaissa saavutettuja tuloksia, lähetä kopio koiran arvostelusta/koepöytäkirjasta/linkki tietokantaan tmv.

Mallilomake anomusta varten löytyy Lomakkeet-sivulta→.